Zajęcia Rewalidacyjne
Dobór zajęć rewalidacyjnych, w których uczestniczą wychowankowie w naszej placówce realizowany jest zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno - pedagogicznej zawartymi w Orzeczeniu o Potrzebie Kształcenia Specjalnego oraz oceną specjalistów i wychowawców pracujących w Ośrodku. Dla każdego ucznia opracowuje się Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny, w którym dobiera się najwłaściwsze i najefektywniejsze rodzaje zajęć oraz elementy metod terapii. Podczas zajęć rozwijana jest percepcja słuchowa, wzrokowa, koordynacja wzrokowo - ruchowa oraz sprawność grafomotoryczna. Utrwalane są kształty liter pisanych i drukowanych, doskonalona jest technika czytania sylabami, wyrazami, zdaniami. Wszystkie działania oparte są na materiale konkretno - obrazowym. Równocześnie uczeń uczestniczy w realizacji tygodniowego planu w zespole klasowym gdzie, tworzy się warunki do wielozmysłowego poznawania świata, stopniuje się trudności oraz łączy się zdobyte wiadomości i umiejętności z praktyką.
Poniżej wymienione zostały najważniejsze rodzaje zajęć oraz metody pracy,
z których elementy wykorzystywane są przez nauczycieli i wychowawców w naszej Placówce.
RODZAJE ZAJĘĆ TERAPEUTYCZNYCH
- Terapia logopedyczna
- Muzykoterapia
- Terapia ruchowa z gimnastyką korekcyjną
- Zajęcia korekcyjno - kompensacyjne
- Socjoterapia
- Hydroterapia
- Psychoterapia
- Bajkoterapia
METODY PRACY
- Pedagogika Montessori
- Neurosensorycznomotoryczna integracja odruchów metodą dr Masgutowej
- Sensoplastyka
- Metoda Dobrego Startu Marty Bogdanowicz
- Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
- Metoda alternatywnej komunikacji: język obrazków, piktogramów, gestów
- Metoda Tomatisa
- Terapia wspierająca z wykorzystaniem technologii komputerowej
- Drama i psychodrama
- Metoda samodzielnych doświadczeń
- Metoda zadań stawianych do wykonania
- Metoda ćwiczeń utrwalających
- Stymulacja polisensoryczna, czyli poznawanie poprzez patrzenie, słuchanie, dotykanie
- Metoda ośrodków zainteresowań
- Metoda Christophera Knilla
- Metoda stymulacji usprawnienia
- Ćwiczenia relaksujące
- Metoda obserwacji
- Metoda słowna (opis, opowiadanie, pogadanka)
- Metoda praktycznego działania (doświadczenie, hodowla, nauka prostych czynności z samoobsługi i użytecznych w życiu codziennym)
- Metoda zabawy, gry dydaktyczne, układanki, dobieranki, loteryjki
- Metoda instrumentalna (pozytywne wzmacnianie - nagradzanie, wyróżnianie poprawnych form zachowania i osiągnięć)